top of page

Odstąpienie od umowy przez konsumenta


Dzisiejszy artykuł będzie poświęcony kwestii zwrotu towaru, który był przedmiotem umowy zawartej przez konsumenta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa czyli np. w przypadku zakupu w sklepie internetowym. Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Zgodnie z brzmieniem art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 r. poz.827 z późn. zm.), konsument, który zawarł taką umowę, może odstąpić od niej bez podawania przyczyny i co do zasady bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem:

  • tych które konsument poniósł w związku z wybraniem droższego sposobu dostawy,niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę (art. 33 ustawy o prawach konsumenta);

  • bezpośrednich kosztów zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. (art. 34 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta);

  • sytuacji gdy konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta – ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy (art.35 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta).

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez konsumenta sposobu dostawy innego niż najtańszy zwykły sposób dostawy oferowany przez przedsiębiorcę). Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem do momentu, gdy otrzyma produkt lub dowód jego odesłania. Postanowienia umowne, które mówią o zwrocie jedynie ceny towaru; odmiennym określaniu terminów w jakich można podjąć czynności związane ze zwrotem; zmuszaniu konsumenta do podania przyczyny zwrotu, zostały uznane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów decyzją nr RŁO-8/2015 z dnia 12 października 2016 r. za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Archiwum
bottom of page